Asså titta!

Publicerad: 2010-12-26
690 rekommenderar
Textstorlek:
Normal text Stor text Extra stor text
Jonathan Almström och Pal Flensby rasar mot Media Markt: ”Ha
Jonathan Almström och Pal Flensby rasar mot Media Markt: ”Har aldrig blivit så illa behandlad”.

Media Markt reade ut datorer – som var slut

EFTERLYSNING Blivit blåst under rean? Hör av dig till Aftonbladet!
Har du gjort ett reaklipp?
Se resultat

KO: "Kan vara vilseledande marknadsföring"

Pal Flensby,18, hade köat i två timmar för att bli först att köpa sin drömdator på Media Markts mellandagsrea.

När han kom fram var datorerna redan slut.

– Jag har aldrig blivit så illa behandlad, säger han.

"Moms-chock", kallar Media Markt sin egen mellandagsrea som startade redan klockan 8.00 på juldagsmorgonen. Allt i hela sortimentet reas ut.

Men när mellandagsrean öppnade på juldagen var det flera missnöjda kunder som fick lämna butikerna. En av dem var Pal Flensby som sett ut en Mac Book Air i butiken i Lund.

– Vi köade från klockan sex på morgonen. Jag hade skidkläder på mig för att klara kylan. Vi var helt klart först i kön. Ändå var datorn slut, säger kompisen Jonathan Almström.

"Dålig stil"

Pal Flensby och hans vän hade varit i butiken flera gånger för att kontrollera att det fanns gott om datorer kvar i flera modeller.

På juldagen var det tomt i hyllorna.

– Det är dålig stil, säger Jonathan Almström.

Johan Rosenblom är marknadschef på Media Markt. Enligt honom förekommer det inte att varuhus väljer att plocka bort varor som man inte vill ska reas ut.

– Det finns ingen logik i det. När vi går ut med en så här pass stor kampanj så är det för att få så tomma lager som möjligt, säger han.

Att populära produkter säljer slut snabbt är något kunderna får räkna med, menar han.

"Är ett priskrig"

Flera läsare har hört av sig till Aftonbladet efter att de sett hur priserna på produkter har höjts bara veckor innan för att sedan sänkas i och med rean.

Det är ett resultat av en ständig förändring av prisnivåerna, enligt Media Markt.

– Vi gör hela tiden korrigeringar av priset för att matcha andras kampanjer. Vi begår ett regelrätt priskrig och försöker hela tiden vara aggressivast och sätta priset efter det som är relevant, säger Johan Rosenblom.

"Falsk marknadsföring"

Enligt Agneta Broberg, ställföreträdande konsumentombudsman, ska annonsen ge rätt information om vad som faktiskt erbjuds hos företaget. Finns det bara ett begränsat antal varor ska det framgå.

Det kan gälla en annons som når ett stort antal människor när det bara finns ett litet antal varor.

– Det är falsk marknadsföring om man skriver att man har något som man inte har, säger hon.

Den som vill anmäla en sådan händelse måste själv kunna visa att varan varit slut eller väldigt begränsad redan vid reans start.

Jessica Balksjö

Det här gäller vid rea

För att ett företag ska kunna locka med ord som "rabatt", "extrapris", "chockpris" och "rea" måste:

försäljningen ske under begränsad tid.

priserna vara väsentligt nedsatta.

varorna finnas i det ordinarie sortimentet.

Rean bör pågå i några veckor, högst två månader.

Det finns inga regler för hur pass mycket billigare varan måste vara. "Väsentligt lägre" är det ord som används.

Källa: Konsumentverket

Annons från Google
Sant om 2:a världskriget?
Nyupptäckta krigshistoriska fakta. Hämta spännande artikelserie här.
www.krigsmyter.nu

Och jag och mina familj i stckhlm köade! Inte jag då men resten av faamiljen för dm ville köpa en macbook till mig och mina kusiner i umeå med så kommer det sig att dom aldrig hadde datorer på lageret eller i butikerna ! Fyfan vad dåligt! flytta tillbacka till jävla tyskland mediamarkt !

Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0